» Terug naar vorige pagina

15-10-2014

De kracht van oplossinggericht management

Het oorzaak- gevolg model.

In de westerse wereld worden we allemaal geschoold in het oorzaak-gevolg model. En voor medische of mechanische problemen werkt het ook prima. In organisaties is het niet zo productief. Het zorgt er voor dat als er een probleem ontstaat, we gegevens gaan verzamelen die de aard en de ernst van het probleem achterhalen en de mogelijke oorzaken. Vervolgens bedenken we een oplossing voor het probleem, voeren dat in en verwachten dat het probleem daarmee is opgelost. Het gaat er dus altijd van uit dat er een verband bestaat tussen het probleem en de oplossing. Dat wordt vaak ook ingegeven door de deskundige die is ingezet om een oplossing te bedenken voor het probleem. Een expert die dus van buitenaf analyseert en oplossingen  bedenkt. Op een of andere manier zijn het meestal niet de mensen die het probleem hebben....

Het oplossingsgerichte model

De oplossingsgerichte manager fixeert zich niet op de problemen, maar op wat er al goed gaat. Hij richt zijn blik op de toekomst, de gewenste situatie. Hij gaat er daarbij van uit dat iedere betrokkene inzichten heeft die gebruikt kunnen worden bij de oplossingen. Ook de lastige werknemer. De lastige werknemer geeft je regieaanwijzingen. Bedenk eens, of nog sterker vraag het hem, hoe hij functioneert als hij niet bijvoorbeeld de controlfreak uithangt. Wat is er dan anders? Hoe ziet dat er uit? Vergroot dus de uitzondering op het probleem. Daar zit vaak een deel van de oplossing. Probeer het eens...

De verschillen op de rijtje

Probleemgericht                          Oplossingsgericht

Verleden is belangrijk Toekomst is belangrijk
Wiens fout is het? Wat kan anders?
Expert geeft antwoorden Expert stelt vragen
Het probleem is er altijd Het probleem is er nooit altijd
Grote veranderingen zijn nodig Begin met een kleine verandering als aanzet
Denken is belangrijk Doen is belangrijk
Controleer Ondersteun
Inzicht komt voor de verandering    Inzicht ontstaat tijdens de verandering
Nooit Nog niet
Zoek de oorzaak De uitzondering is een deel van de oplossing
Hulpbronnen moeten worden   aangereikt Hulpbronnen zijn aanwezig, maar moeten gevonden worden
Expert Partner
Ziekte Gezondheid
Conflict Samenwerking
Regel Uitzondering
Hetzelfde Verschil
Verminder Vermeerder
Aandringen Uitnodigen
Terugkijken Vooruitkijken
Meer van hetzelfde Meer van iets anders
Wat gaat fout Wat gaat goed
Lastig Regie aanwijzing
Probleem Oplossing

 

Ik heb het genoegen mogen hebben om les te krijgen van o.a. Louis Cauffman, uit wiens boek "Oplossingsgericht management en coaching" dit komt. Als verandermanager bij grote bedrijven kan hij smakelijk vertellen over het oplossingsgericht werken en de verandering van de mindset bij managers. Ik heb in mijn werk als adviseur veel gehad aan dit boek.  Als je ooit in de gelegenheid bent Louis aan het werk te zien, kan ik hem van harte aanbevelen.

» Terug naar vorige pagina

Laatste referentie

outplacementtraject

Tijdens het outplacementtraject heb ik enorme stappen gemaakt. Ik heb veel meer inzicht gekregen in mijn kwaliteiten en ik ben er meer achter gekomen waar mijn passie zit. Wat ik vooral heel pretiig vond is dat je me erg gestimuleerd hebt om zelf na te denken. Dat was hard werken maar ik heb wel een duidelijk beeld gekregen van mezelf, wat ik kan en wat ik wil. Mieke, heel erg bedankt!

Lees meer

Inschrijven voor
de nieuwsbrief

Bureau Kaliber
Oosteinde 33
3274 KB Heinenoord

06-29284425
mieke@bureaukaliber.nl

Direct contact

Laat uw gegevens achter op het formulier en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.